Köpvillkor
Företagsinformation
Säljare: Cubsec Alarm
Juridiskt namn: Cubsec AB
Org. nummer: 556639-4937
VAT-nummer: SE556639493701
Företaget innehar F-Skattsedel
Huvudkontor- och besöksadress
Långedragsvägen 48
426 71 Västra Frölunda
Tillämplighet
Dessa köpevillkor avser köp av hårdvara (grundpaket med eventuella
tillbehör) på webbplatsen www.cubsecalarm.se. Villkoren omfattar inte
eventuella månadstjänster som valts till i samband med beställning av
hårdvara. För dessa gäller särskilda villkor som framgår av avtal för
månadstjänst som signeras med e-signering. Nedan köpevillkor gäller helt
utan inverkan från eventuellt avtalad månadstjänst, vilket innebär att
du äger hårdvaran från första dag som fullbetalning
erlagts enligt nedan.
Dessa köpevillkor är tillämpliga ifall svensk eller annan tillämplig
lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För
privatkonsumenter gäller Distansavtalslagen. För mer information
kontakta Konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden eller
din lokala konsumentrådgivare.
Till Konsumentköplagen och Distansavtalslagen har vi lagt nedanstående köpevillkor som gäller för Cubsec AB.
Allmänna villkor
För att beställa måste kunden vara minst 18 år eller fått målsmans tillåtelse att beställa från oss på Cubsec Alarm (Cubsec AB).
Samtliga priser inkluderar (25%) moms för privatpersoner och
exklusive moms för företag. Alla rabatterade priser gäller så
länge lagret räcker.
Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av
omständigheter som Cubsec Alarm (Cubsec AB) inte råder över, t ex
väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i form av felskrivningar,
färgavvikelser, information om leveranstid, produkt- och
prisförändringar, och förbehåller oss rätten att justera
dessa i efterhand.
Om du inte är nöjd med våra justeringar så har du alltid möjlighet
att avbeställa din order och få pengarna tillbaka,
alternativt fakturan makulerad.
Produktbilder visar inte alltid en exakt färgåtergivning, vilket man bör ta med i beräkningen.
Beställning och order
Vid beställning träffas avtal om köp först när Cubsec Alarm (Cubsec
AB) bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell
översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris,
leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta
i efterhand.
Ändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt
att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på varan, förändra sin
order. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid
tillfället för förändringen.
Notera att order som redan levererats ej kan ändras.
Avbeställning/Annullering
Cubsec AB äger rätt att annullera en beställning ifall den anses vara
felaktig. För försändelser som ej hämtats ut inom föreskriven tid utgår
en avgift för frakt, hantering och administration á 250:- inkl. moms
ifall ångerrätt ej åberopats.
Betalningsvillkor
Betalsätt
Cubsec samarbetar med Klarna för att underlätta ditt köp.
Betala direkt
Bank- och kreditkort
Banköverföring (Direktbetalning)
Betala senare
Faktura
Dela upp
Delbetalning
Bank- och kreditkort
Kortbetalning sker i samarbete med Klarna. Klarna garanterar
att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet.
Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning
reserveras köpesumman på ditt konto.
Betalning mot faktura
I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning via faktura.
Delbetalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning via faktura. I
samarbete med Klarna erbjuder vi betalning via faktura. Vid
köptillfället kan kunden välja mellan 2 olika betalningsplaner.
Delbetalning finns endast för privatpersoner, ej företagskunder.
Debetalningsplan
Kunden betalar enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter
till exempel 12 månader. Vill kunden betala mer går det bra och kan
närsomhelst betala den resterande skulden. För exakta villkor hänvisar
vi till https://www.klarna.com/se/villkor/
Flexibla delbetalningar
Kunden följer ingen plan, utan får istället ett minimibelopp att betala.
Kunden kan välja att betala minimibeloppet eller valfritt belopp över
minimibeloppet. För exakta villkor hänvisar vi till https://www.klarna.com/se/villkor/
Notera att eventuell avtalad månadtjänst faktureras direkt av Cubsec
Alarm (Cubsec AB) enligt villkoren som framgår av separat avtal för
månadstjänst som signeras med e-signering.
Leveranser
Cubsec Alarm (Cubsec AB) levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar efter beställning.
Cubsec AB reserverar sig för eventuella felaktigheter vilken kan få
till följd att leverans kan komma att ske tidigare såväl som senare än
beräknat. I fall köpare anser att leverans dröjer på sådant sätt att
denne ej längre önskar leverans av order är det på köparens ansvar att
nämnda order avbeställes i enlighet med dessa Köpevillkor innan
effektuering av order sker. Cubsec tillhandahåller inte möjlighet till
delleverans av order.
Transportskadat gods
Om en vara från oss skadas i transporten får kund naturligtvis en ny
vara snarast möjligt. Om en försändelse skadats i transporten, oavsett
om skadan är väl synlig eller dold bör detta omedelbart anmälas till
speditören eller till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna
göra en ny leverans eller på annat sätt avhjälpa felet.
Reklamation och garanti
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt
oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras
inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation
efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker
på fanns redan vid leveranstillfället.
Garanti
Kvittens som medföljer paketet är ditt garantibevis. Alla
produkter hos Cubsec har 1-års garanti. Samtliga varor i vårt sortiment
omfattas av minst 1 års garanti om inget annat anges. Garanti gäller ej
på förbrukningsvaror såsom batterier.
Ångerrätt
Cubsec följer lagstadgad praxis fastställd i Lag (2005:59) om
distansavtal och avtal utanför affärslokaler utan förbehåll. Cubsec
anser även att Kunden har 14 dagar ångerrätt från installation i det
fall att Cubsec Alarm installerat larmet för kundens räkning. Innan du
returnerar produkten, ta alltid först kontakt med Cubsec Alarm (Cubsec
AB). Kunden ansvarar för att montera ned samtliga larmkomponenter,
avlägsna dekaler och skyltar. Vidare ansvarar kunden för att packa ned
produkterna så att dom utan hinder klarar returtransport. Kunden står
för returfrakten inklusive eventuellt emballage. Retur får ej ske som
postförskott eller efterkrav. Glöm inte att spara ditt inlämningskvitto –
tänk på att du ansvarar för returförsändelse.
Support och information
Teknisk support för hårdvara är begränsad i det fall att produkterna
köpts ihop med månadstjänst. För paket med månadstjänst gäller utökad
support som framgår av avtal för månadstjänst som signeras med
e-signering. Som kund hänvisas du i första hand till medföljande guider
och manualer. Cubsec Alarm (Cubsec AB) rekommenderar att installation av
larmkomponenter skall göras fackmannamässigt.
Information
Vi kan komma att sända ut nyhetsbrev per e-post till våra
kunder. Detta sker per automatik vid godkännande av våra villkor. Önskar
kunden ej något nyhetsbrev skall detta meddelas vid ordertillfället
eller via separat e-postmeddelande. Det kommer alltid att finnas
möjlighet till att avregistrera er e-postadress från e-postlistan.
Säkerhet
I samband med registrering och beställning godkänner kunden att
Cubsec Alarm (Cubsec AB) lagrar och använder dina uppgifter i vår
verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot kund. Cubsec Alarm
(Cubsec AB) kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje
part. Du hittar vår fullständiga Integritetspolicy här.
Tvist
Eventuell tvist avgöres i första hand av de involverade
parterna emellan. Om parterna inte kan komma överens kan också tvisten
avgöras i domstol.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på
arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från
leverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse
utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar
ingångna avtal samt utfästelser från Cubsec Alarm (Cubsec AB) sida, som
gör att Cubsec Alarm (Cubsec AB) ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse,
skall utgöra grund till att Cubsec Alarm (Cubsec AB) befrias från sina
förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Har du övriga frågor gällande villkor & lagar så kan du besöka konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
Integritetspolicy
Vår behandling av dina personuppgifter
Du har blivit hänvisad hit för att Cubsec AB (” Cubsec”, ”vi” eller
”oss”) såsom personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifter om dig,
vilket vi gör för att du är en viktig person för oss och vår verksamhet.
Behandlingen sker i enlighet med gällande regelverk, inklusive
dataskyddsförordningen (”GDPR”) samt vad som i övrigt anges nedan. Har
du frågor eller funderingar kring hur vi behandlar dina personuppgifter
är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter nedan.
Utöver att säkerställa att vår behandling av dina personuppgifter är
korrekt och transparent i förhållande till dig strävar vi alltid efter
att hålla en hög säkerhetsnivå vid all behandling av personuppgifter där
vi löpande bedömer och tar hänsyn till såväl tekniska som
organisatoriska risker för att på bästa sätt skydda dina personuppgifter
från obehörig åtkomst, användning, förändring och radering.
Innehåll
Vår behandling av dina personuppgifter beskrivs nedan i sju olika
avsnitt, varav en eller flera kan komma att beröra dig beroende på
vilken relation du har till oss, följt av en generell beskrivning om
myndighetsrapportering samt hur och vad du kan kontakta oss om angående
vår behandling av dina personuppgifter generellt.
Avsnitt 1 – Marknadsföring och kunskapsutbyte beskrivs
den personuppgiftsbehandling som sker i samband med att vi kommunicerar
och upprätthåller våra kontaktnät för marknadsföring och kunskapsutbyte
samt för hantering av våra samarbetspartner och leverantörer.
Avsnitt 2 – Arbetssökande riktar vi oss till dig som har eller planerar att skicka in en jobbansökan till Cubsec
Avsnitt 3 – Medarbetare och kontaktpersoner till medarbetare redogör vi för hur vi hanterar dig som medarbetare eller kontaktperson (anhörig) medarbetare.
Avsnitt 4 – Kunders och kundrepresentanters personuppgifter i samband nya avtal, fullföljandet av avtal redogör
vi för hur vi hanterar dig som kund, antingen i egenskap av
privatperson eller som representant för ett bolag eller en
annan verksamhet.
Avsnitt 5 – Utförande av uppdrag beskriver vi mycket
kortfattat den behandling av uppgifter om andra personer än kunder
eller dess representant som kan komma att ske inom ramen för utförandet
av uppdrag för våra kunder. På grund av den sekretessen som omgärdar
våra uppdrag, till förmån för våra kunder, får denna hantering dock inte
utlämnas i detalj.
Avsnitt 6 – Generell information och dina rättigheter kan
du läsa mer om vilka som kan få tillgång till dina uppgifter, vilka
rättigheter du har som individ samt hur du kan kontakta oss för att få
veta mer.
1. Marknadsföring och kunskapsutbyte
Varför vi behandlar (Ändamål)
Vi behandlar dina uppgifter för att upprätthålla våra kontakter för
att hålla vår kunskap och information om dig uppdaterad och aktuell,
samt för att marknadsföra våra tjänster och hålla kontakten med våra
samarbetspartners samt leverantörer.
Vi behandlar även dina uppgifter för att uppfylla våra
redovisningsskyldigheter i förhållande till leverantörer samt i samband
med representation.
Hur vi behandlar
Vi samlar in uppgifterna och sammanställer dem, bl.a. baserat på
vilken typ av säkerhets och trygghetslösningar vi bedömer att du är
intresserad av och vilka event, utbildningar och seminarier du deltagit i
hos oss. I samband med utskick och inbjudningar använder vi oss av
externa leverantörer för teknisk funktionalitet inom ramen för de
angivna ändamålen, såsom exempelvis utskick av mejl samt hantering av
anmälningar till seminarier och andra event.
Vad vi behandlar
Vi hanterar i huvudsak dina kontaktuppgifter, din roll i din
organisation samt information om vilken typ av säkerhets och
trygghetslösningar vi uppfattar är mest intressant och relevant för dig.
I begränsad utsträckning kan vi komma att behandla uppgifter om
eventuella fritidsintressen såsom fotboll, golf, segling eller liknande i
den mån vi arrangerar sådana tillställningar, vilket vi dock kommer
informera ytterligare om i samband med dessa tillställningar.
Rättslig grund – Berättigat intresse
I den behandling vi redogör för ovan tar vi hänsyn till och väger
ditt intresse av integritet i förhållande till vårt intresse (såsom det
anges ovan under ”Ändamål”) i att utföra behandlingen. Vi gör då en
avvägning mellan dessa intressen i vilken vi tar hänsyn till såväl
positiva som negativa effekter och drar slutsatsen att vårt intresse
är berättigat.
Rättslig skyldighet. Bokföringslagen ställer även krav på oss ifråga om redovisning och fakturering.
Insamling och utlämnande
Uppgifterna vi har om dig är primärt insamlade från dig. Vi delar med
oss av uppgifterna endast till sådana leverantörer som behövs för
utförande av de behandlingar, och inom ramen för de ändamål som anges
ovan. Exempelvis:
Betallösningar (kortföretag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
Marknadsföring (via reklambyråer, webb/mediebyråer och därtill kopplad distribution samt sociala medier).
IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
Lagringsperiod
Vi lagrar dina uppgifter endast så länge som vi bedömer det
berättigat med hänsyn taget till vad som anges ovan om laglig grund och
ändamål, i det här fallet två år från det att vi senast hörde från dig.
2. Arbetssökande
Varför vi behandlar (Ändamål)
Vi behandlar dina uppgifter för att hantera din ansökan och för att
kunna bedöma, jämföra och matcha mot de behov vi har av resurser.
Vi lagrar dina uppgifter såsom anges nedan för att kunna återkoppla till dig om ett nytt behov uppstår inom tiden för lagringen.
Hur vi behandlar
Vi sammanställer den information du skickat och jämför med andra
kandidater samt med våra behov. Vi stämmer av informationen muntligt med
referenser samt kompletterar informationen med sådana uppgifter vi får
från dessa referenser.
Vad vi behandlar
Primärt behandlar vi sådan information som du skickat till oss i din ansökan, dvs. ditt CV och ditt personliga brev.
Vi kompletterar denna information med uppgifter från referenser för
att få en så ändamålsenlig bild som möjligt av dig som kandidat.
Rättslig grund – Berättigat intresse
I den behandling vi redogör för ovan tar vi hänsyn till och väger
ditt intresse av integritet i förhållande till vårt intresse (såsom det
anges ovan under ”Ändamål”) i att utföra behandlingen. Vi gör då en
avvägning mellan dessa intressen i vilken vi tar hänsyn till såväl
positiva som negativa effekter och drar slutsatsen att vårt intresse
är berättigat.
Bevakningslagen ställer omfattande krav på auktoriserade
bevakningsföretag i form av hur uppgifter som enligt lag skall
dokumenteras och sparas. Det finns en rad andra lagar som berör oss
avseende säkerhetsskydd. Delar av dessa lagar berör även personer som
skall säkerhetsprövas innan anställning sker. Vi informerar alltid om
och hur säkerhetsprövning sker samt med vilka lagstöd.
Berättigat intresse
Utöver den behandling som är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga
skyldigheter sker även viss behandling med stöd av ett berättigat
intresse. Vi tar däri hänsyn till och väger ditt intresse av integritet i
förhållande till vårt intresse (såsom det anges ovan under ”Ändamål”) i
att utföra behandlingen. Vi gör då en avvägning mellan dessa intressen i
vilken vi tar hänsyn till såväl positiva som negativa effekter och drar
slutsatsen att vårt intresse är berättigat.
Insamling och ev. utlämnande
Uppgifterna vi har om dig är primärt insamlade direkt från dig. I
samband med ansökan kan vi att komma att samla in uppgifter från
referenser. Vi delar inte med oss av din ansökan om vi inte särskilt
frågat om det.
I samband med säkerhetsprövning av kandidat som gått vidare för
anställning kan vi behöva samla in uppgifter från publika register såsom
www.allabolag.se, Creditsafe och motsvarande för att komplettera och bekräfta uppgifterna vi fått från dig.
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än
i de fall (i) då det särskilt överenskommits mellan oss och dig, (ii)
då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata
dina rättigheter, (iii) om det är nödvändigt för att vi skall fullgöra
lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av
domstol, eller (iv) för det fall vi anlitar utomstående
tjänsteleverantörer inom Sverige som utför uppdrag för vår räkning såsom
exempelvis teknisk funktionalitet inom ramen för ovanstående ändamål.
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter,
motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata
dina rättigheter.
Lagringsperiod
Vi lagrar dina uppgifter endast så länge som vi bedömer det
berättigat med hänsyn taget till vad som anges ovan om laglig grund och
ändamål, i det här fallet 12 månader från tiden för din ansökan (såvida
du inte begär annat, vilket vi naturligtvis respekterar). Om du blir
anställd av oss kommer uppgifterna i din ansökan lagras och behandlas i
enlighet med vad som anges i vår policy för behandling av anställdas
personuppgifter, vilken endast tillhandahålls våra medarbetare.
3. Medarbetare och kontaktpersoner till medarbetare
Om du som medarbetare vill veta hur vi behandlar dina personuppgifter
hänvisas till Cubsec interna styrdokument. Nedan följer information för
kontaktpersoner till medarbetare.
Varför vi behandlar (Ändamål)
Personuppgifterna för dig som kontaktperson till medarbetare används
för att vi ska kunna ta kontakt med dig om något inträffar vår
medarbetare eller annan plötslig oförutsedd händelse sker och där vi
bedömer att medarbetarens kontaktperson behöver kontaktas för att hjälpa
medarbetaren i situationen. Uppgifterna kommer in från den som är
anställd medarbetare eller direkt av dig som anhörig.
Hur vi behandlar
För dig som är kontaktperson till en anställd hos oss på Cubsec
meddelar vi när och om vi behandlar dina uppgifter med anledning av att
den anställde har lämnat uppgifterna till oss.
Vad vi behandlar
Vi behandlar uppgifter som namn, adress och telefonnummer.
Insamling och ev. utlämnande
Uppgifterna vi har om dig är primärt insamlade direkt från den som är
anställd medarbetare eller direkt av dig som anhörig. Vi delar inte med
oss av din ansökan om vi inte särskilt frågat om det.
Lagringsperiod
Dina personuppgifter sparas så länge anställningen består för
medarbetaren eller fram till dess att du meddelar att du inte längre
vill vara kvar som kontaktperson till anställd.
4. Kunders och kundrepresentanters personuppgifter i samband med nya avtal, fullföljandet av avtal samt vid själva utförandet av uppdrag
Varför vi behandlar (Ändamål)
Vi behandlar uppgifterna för att genomföra obligatorisk risk- och
säkerhetsbedömningar inklusive behörighetskontroll, utföra och
administrera uppdraget, för att tillvarata dina intressen, samt för
redovisnings- och faktureringsändamål.
Uppgifterna kan också användas för affärs- och metodutveckling, marknadsanalys, statistik och riskhantering
Hur vi behandlar
Vi samlar in uppgifterna och stämmer av mot våra register, sparar i våra system för ärende- och fakturahantering.
Vad vi behandlar
Uppgifterna vi behandlar om dig är de uppgifter du lämnar till oss
som är av relevans för ärendet ifråga, din roll i den verksamhet du
representerar och i respektive ärende. I förekommande fall behöver vi
ditt personnummer för att korrekt identifiera dig.
Rättslig grund
Rättslig skyldighet
Bokföringslagen ställer krav på oss ifråga om redovisning och fakturering.
Bevakningslagen ställer omfattande krav på auktoriserade
bevakningsföretag i form av hur uppgifter som enligt lag skall
dokumenteras och sparas. Det finns en rad andra lagar som berör oss
avseende tjänstensutförande, säkerhet och sekretess.
Berättigat intresse
Utöver den behandling som är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga
skyldigheter sker även viss behandling med stöd av ett berättigat
intresse. Vi tar däri hänsyn till och väger ditt intresse av integritet i
förhållande till vårt intresse (såsom det anges ovan under ”Ändamål”) i
att utföra behandlingen. Vi gör då en avvägning mellan dessa intressen i
vilken vi tar hänsyn till såväl positiva som negativa effekter och drar
slutsatsen att vårt intresse är berättigat.
Insamling och ev. utlämnande
Uppgifterna vi har om dig är primärt insamlade direkt från dig. I
samband med antagande av ny kund kan vi behöva samla in uppgifter från
publika register såsom www.allabolag.se, Creditsafe
och motsvarande för att komplettera och bekräfta uppgifterna vi fått
från dig om den verksamhet du representerar samt om dig som person och
andra representanter för verksamheten.
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än
i de fall (i) då det särskilt överenskommits mellan oss och dig, (ii)
då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata
dina rättigheter, (iii) om det är nödvändigt för att vi skall fullgöra
lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av
domstol, eller (iv) för det fall vi anlitar utomstående
tjänsteleverantörer inom Sverige som utför uppdrag för vår räkning såsom
exempelvis teknisk funktionalitet inom ramen för ovanstående ändamål.
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter,
motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata
dina rättigheter.
Lagringsperiod
Vi lagrar dina uppgifter endast så länge som vi bedömer det
berättigat med hänsyn taget till vad som anges ovan om laglig grund och
ändamål; enligt Vägledande regler för god sed i bevakningsbranschen,
under en tid om tre år från dagen för ärendets slutförande, eller den
längre tid som påkallas av ärendets natur, exempelvis vid fortsatt
rådgivning för samma kund varvid det ofta ligger i kundens intresse att
även äldre ärenden sparas.
5. Personuppgifter i utförandet av våra uppdrag
Inom ramen för utförandet av våra uppdrag behandlar vi uppgifter (i
förkommande fall) om kundens entreprenörer/leverantörer,
samarbetspartner eller andra aktörer relevanta för uppdraget och
tillvaratagandet av vår kundersintressen. Den sekretessen som omgärdar
auktoriserade bevakningsföretag och som anges i lag medför att vi inte
kan informera någon annan än vår kunder något ytterligare om just denna
del av vår behandling av personuppgifter.
Även denna behandling sker dock i övrigt i enlighet med gällande regler om dataskydd.
6. Myndighetsrapportering och dina rättigheter
Cubsec som auktoriserat bevakningsföretag är ansvarig för behandling
av personuppgifter som sker i tjänstens utförande av medarbetare och där
det är särskilt föreskrivet i lag eller annan författning om hur
bevakningspersonal eller annan personal med viss befattning inom
bevakningsföretaget ska behandla personuppgifter. Exempel på situation
är när en väktare/orningsvakt/skyddsvakt i sitt bevakningsarbete
misstänker eller får kännedom om att brott begåtts, som hör under
allmänt åtal och som det kan följa fängelse på, mot den som bevakningen
avser att skydda. Detsamma gäller bevakning i larmcentral eller när en
väktare griper en person med lagligt stöd. Behandlingen sker för att den
är nödvändig att utföra en rättslig förpliktelse. Personuppgifter som
sparas i samband med gripande kan vara namn, personnummer, bild och
adress om uppgifterna är kända.
Endast polismyndigheten och andra myndigheter som anges i författning
får ta del av uppgifterna samt även kunden för bevakningsuppdraget.
Cubsec lagrar inte dina uppgifter längre än vad som är nödvändigt för
att kunna rapportera uppgifterna och visa på efterlevnaden av reglerna
enligt lag. Så snart uppgifterna har överlämnats till myndigheten
raderar Cubsec uppgifterna och behåller endast uppgifter om händelsen,
såvida inte Cubsec behöver uppgifterna inför framtida vittnesmål.
Rapportering som sker via larmcentralen behöver exempelvis sparas i
minst ett år då det krävs för journalföring enligt gällande lag
och certifieringingar.
Du har rätt att, i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, när
som helst begära tillgång till de personuppgifter som behandlas om dig.
Du har också rätt att få felaktiga personuppgifter om dig rättade, att
begära radering av dina personuppgifter eller begränsning av vår
behandling av dina personuppgifter, utöva din rätt till dataportabilitet
och invända mot behandlingen av dina personuppgifter.
Om behandling baseras på samtycke har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke till behandlingen.
Om du vill utöva någon av dina rättigheter, vänligen kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.
Du har även rätt att när som helst inge klagomål till tillämplig tillsynsmyndighet (Datainspektionen, www.datainspektionen.se) om du anser att dina personuppgifter inte behandlas i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.
Cubsec AB
dataprotection@cubsec.se
+46 (0)771-761 900
Långedragsvägen 48, 426 71 Västra Frölunda
Cookies
Cubsec Alarm använder cookies
Cookies används på så gott som alla webbplatser och kan vara nödvändiga
för att de ska fungera. Vi använder cookies för att förbättra och
förenkla ditt besök på vår webbplats. En cookie är en liten textfil som
sparas på din dator när du besöker en webbplats.
Olika typer av cookies
Det finns olika typer av cookies, såsom varaktiga och temporära
(sessionscookies), som vi använder oss av. Varaktiga cookies sparas på
din dator under en viss tid tills du eller servern raderar dem.
Sessionscookies sparas tillfälligt på din dator och upphör när du
stänger ner din webbläsare eller enhet.
Så här använder Cubsec Alarm cookies
På cubsecalarm.se använder vi cookies för att förbättra de tjänster
vi erbjuder dig. Genom att veta hur du, genom ditt besök på vår
webbplats, använder våra tjänster kan vi utveckla, anpassa och förbättra
våra tjänster efter dina behov.
Vi använder oss av tredjepartscookies, såsom Google Analytics, för
att samla in statistik och information samt göra analyser om ditt besök i
syfte att bättre förstå hur vår webbplats används. Vi använder också
cookies för att kunna erbjuda dig relevanta tjänster och funktioner.
Möjlighet att styra användningen av cookies
Vill du inte acceptera cookies kan du enkelt justera inställningarna
för din webbläsare så att du automatiskt blockerar lagring av cookies
eller meddelas varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie på
din dator. Genom att ändra inställningarna i din webbläsare kan du också
radera tidigare lagrade cookies. Vill du göra en tillfällig blockering
av cookies på en webplats väljer du att öppna ett nytt privat fönster i
webbläsaren, oftast genom att högerklicka och välja Nytt
Inprivate/Inkognito-fönster.
Ha i åtanke att om du inte accepterar cookies kommer prestandan och funktionalitet på vår webbplats att försämras.
Vidare information om cookies hittar du på post- och telestyrelsens webbplats: pts.se.